Rodzaje aplikacji mobilnych dla firm

Rodzaje aplikacji mobilnych dla firm - jak wybrać odpowiednie?

Czy wiesz, że ponad połowa czasu, który użytkownicy spędzają ze swoim smartfonem, to korzystanie z aplikacji mobilnych? W Stanach Zjednoczonych użytkownicy otwierają aplikacje przynajmniej 11 razy dziennie! Rynek aplikacji mobilnych ma tendencje wzrostowe, dlatego jeśli myślisz o budowaniu marki i dotarciu do jak największej liczby użytkowników, warto przemyśleć zbudowanie aplikacji swojej firmy.

Czym jest aplikacja mobilna?

Aplikacja mobilna to oprogramowanie przeznaczone stricte na urządzenia mobilne. Takie oprogramowanie można pobrać i zainstalować za pośrednictwem sklepów internetowych jak AppStore czy Google Play. Funkcjonalność aplikacji mobilnej zbliżona jest to aplikacji internetowych, jest ona jednak lepiej przystosowana do wielkości ekranów i możliwości urządzeń mobilnych. Bardzo często, w przeciwieństwie do aplikacji webowych, aplikacje mobilne mogą działać w trybie offline. Coraz częściej też aplikacje mobilne posiadają wiele różnych funkcjonalności. Dlaczego warto rozważyć zbudowanie własnej aplikacji mobilnej?

  • Jest to doskonały sposób na dotarcie do nowych klientów i zwiększenie sprzedaży.
  • Aplikacja mobilna pomaga zbierać informacje o użytkownikach.
  • Jest sposobem na oszczędność – może być narzędziem promocyjnym.
  • Pomaga budować wizerunek marki.

Rodzaje aplikacji mobilnych

Aplikacje mobilne możemy podzielić pod kątem zastosowania i technologii, na której zostały zbudowane. Jeśli chodzi o zastosowanie, wyróżniamy:

  • Aplikacje społecznościowe służące do komunikacji dla użytkowników (np. Facebook, Instagram).
  • Aplikacje nawigacyjne służące do wytyczania trasy (np. Google Maps).
  • Aplikacje finansowe banków (np. mBank).
  • Aplikacje informacyjne dające dostęp do informacji i newsów.
  • Aplikacje branżowe: medyczne, edukacyjne itp.
  • Aplikacje zakupowe do wykonania zakupów, obsługi programów rabatowych i lojalnościowych.
  • Aplikacje multimedialne np. YouTube, Spotify.

Jeśli chodzi o technologię, wyróżniamy aplikacje mobilne natywne, aplikacje mobilne webowe, aplikacje mobilne PWA oraz aplikacje hybrydowe.

Aplikacje mobilne natywne

Są tworzone pod kątem konkretnego systemu operacyjnego i wykorzystują język odpowiedni dla danej platformy. Takie aplikacje mogą w maksymalnym stopniu wykorzystać możliwości urządzenia i zapewniają najlepszy możliwe UX, bo są idealnie dostosowane do danej platformy. Z drugiej strony, konieczność zbudowania osobnych aplikacji dla różnych platform wiąże się z wyższymi kosztami.

Aplikacje mobilne webowe

Są wyświetlane na ekranie użytkownika za pośrednictwem przeglądarki internetowej. Aplikacja nie jest instalowana na urządzeniu – podczas uruchomienia zostaje pobrany odpowiedni kod HTML, a także pliki CSS i JavaScript. Zaletą aplikacji webowych jest przede wszystkim brak konieczności pisania kodu pod kątem konkretnego systemu operacyjnego, dzięki czemu obniża się koszty projektu. Z drugiej strony takie aplikacje są w pełni zależne od przeglądarki, z której korzysta użytkownik, nie masz więc dużego wpływu na UX. Nie ma też możliwości pełnego korzystania z aplikacji w trybie offline.

Aplikacje mobilne PWA

PWA (Progressive Web Apps) to responsywne strony internetowe działające podobnie do aplikacji mobilnych. Zachowują się jak inne aplikacje – użytkownik instaluje je w urządzeniu. Aplikacje PWA ładują się szybciej niż responsywne strony i płynnie obsługują animacje. Można z nich korzystać w trybie offline. Jeśli chodzi o minusy, aplikacje PWA są nieznacznie mniej wydajne niż aplikacje natywne, nie są też w stanie wykorzystać wszystkich funkcji urządzenia. Gorzej sprawdzają się w e-commerce, bo trudniej integrują się z aplikacjami innych firm.

Aplikacje hybrydowe

Ten rodzaj aplikacji działa jak aplikacja natywna, ma bowiem dostęp do wszystkich funkcji danej platformy. Do tworzenia aplikacji hybrydowych używa się technologii takich, jak przy budowaniu stron www, nie trzeba więc tworzyć osobnego kodu dla każdej platformy. Kod można też wykorzystać na stronie internetowej. Z drugiej strony wadą jest np. konieczność synchronizacji z najnowszymi wersjami odpowiednich bibliotek.

Idealna aplikacja mobilna? Zaprojektujemy ją dla Ciebie!

Decyzja o zbudowaniu aplikacji mobilnej powinna być oparta na celach biznesowych. Pomożemy Ci wybrać odpowiedni rodzaj aplikacji dla Twojego biznesu, a następnie zbudujemy ją dla Ciebie. Dowiedz się więcej o DejvSoft.